fredag den 4. januar 2013

Hækle - et mindfuldt trip i håndarbejde


Jeg er let at begejstre. Fagligt som personligt. Det er de små farveeksplosioner på himlen på vej til arbejde, der trods et januarmørke, der ikke vil give slip på natten, alligevel finder vej til mig. Det er mine børns stemmer eller deres øjne, der smiler til mig. Og det er mine små håndarbejdsprojekter eller andres fantastiske kreativite kreationer, som dette blogunivers giver mig mulighed for at blive inspireret af.

Når jeg vælger at tage noget så personligt uldent og gammeldags intimt som min håndarbejdefetich med i min faglige blog, så skyldes det, at det er det nye sorte indenfor socialpsykiatrien. Eller rettere jeg vil, at det skal blive det. Inden jul faldt jeg over denne bog/site: http://www.crochetsavedmylife.com/
og jeg synes, at det er en spændende retning, som rehabilitering kan tage. Eller gentage. For det var en del af socialpsykiatrien tidligere. Mellem jul og nytår bragte Nordjyske Stiftstidende en artikel omkring helbredende håndarbejde. En sød kollega havde den med på arbejde til mig. Hun vidste, at jeg ville 'like' den. Jeg kan desværre ikke linke til den. Istedet kommer der dødsannoncer op af ældre kvinder, der alle var dygtige til deres håndarbejde. Men tilbage til mindfullnes. Det var 2012 ordet i positiv psykologi og i terapeutiske navlefnullerkredse. Og make no mistake. Jeg elsker terapi og terapikredse. Men jeg elsker ikke pop og overflade. Hvad jeg derimod elsker og værdsætter hos andre mennesker, er evnen til at leve på trods. Og derfor min lille blogindlæg i dag. Jeg tror, at verden ville se mere farverig ud og være mere i balance, hvis vi hver især fokuserede på, hvad der kunne bringe os nærmere balance. Og hvor er det fedt, at noget så enkelt og fint som håndarbejde kan gøre det. Så fat hæklenålen (for mit vedkommende) eller hvad der ellers bringer farve i nærheden af dig. Jeg vil presse på fra Nordjylland og forsøge at skabe en mindfull garnrevolution herfra.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar